Am simţit nevoia să revăd zilele trecute expoziţia ANDREEI RUS de la muzeu. La vernisaj mă lăsasem
surprins de multitudinea subiectelor abordate, de impetuozitatea şi forţa
actului artistic. Teme, tonuri de o violenţă munchiană, de la negru la indigo,
trecând prin azuriul mediteranean, pala de carmin sau ploaia buchetului de
liliac din grădina bunicii ; arcade, coloane, ogive, păianjen, galerii,
culoare de trecere « întru sau înspre » altundeva sau niciunde
şi palide, indecise, rătăcite siluete. Atâtea tablouri în atât de puţin
timp. Poate aşa îmi explic de ce nu am scris atunci despre această miraculoasă « întâmplare »
oferită cu generozitate de artista ANDREEA
RUS.
Simezele Complexului
muzeal Bistriţa-Năsăud găzduiesc, în mai multe săli, lucrările de excepţie ale pictoriţei, permiţându-i
o elocventă şi accesibilă desfăşurare
tematică. Fiecare încăpere îţi oferă un grupaj programatic, cu dimensiuni
variind între 50x40 cm şi 100x80 - 130x90 cm, trecerea dintr-un spaţiu în altul
însemnând şi respectarea cronologiei etapelor de creaţie.
Titlul : « Pictura. Viziune şi spirit întru
sacru. » Mult prea generalizant şi neutru / probabil din modestie şi
eleganţă feminină/, raportat la periplul dramatic, nu o dată tragic, rezultat din îngemănarea
« seriilor » artistei. În liniştea şi pacea de la muzeu, la a doua vizionare, tablourile ANDREEI RUS devin file de hronic. E fascinant caleidoscopul
- « memorial al durerii » - expus atât de tranşant şi cu atât de multă
forţă pe pânză. Mixajul stărilor de alienare, cu calvarul, cu chinul kafkian al
spaţiului-clopot, sufocant şi dezumanizant, cu febrilitatea căutarii de soluţii
salvatoare şi, chiar aproape în pragul disperării, cu întrezărirea speranţei,
nu poate să te ghideze decât întru - înspre
Sacru, ca unic traiect către normalitate. Să recunoaştem. Generic vorbind,
pictura artistei este imaginea necosmetizată a traumelor trăite de fiecare din
noi. Diferenţa o face doar intensitatea trăirii. E bine că speranţa, murind
ultima, lasă să se întrevadă că există totuşi şansa ieşirii din labirintul coşmarurilor
noastre. Scăpăm, ori sperăm că vom scăpa, privind în Sus. În pânzele unde ni se
oferă şi soluţia, ogiva, fereastra, lumina, pata cromatică deschisă, toate sunt
fie orientate spre, fie chiar situate în partea superioară, adică către Cer.
Pe o tematică, de o asemenea factură şi anvergură, numai un
artist matur reuşeşte să se înalţe şi, mai apoi, să se menţină, în sfera simpatetică
a comuniunii spirituale cu destinatarul orizontului de aşteptare propus. Ştie
că-l poate face pe privitor să-i descifreze opera. Îndrăzneşte, acţionează şi,
în final, izbuteşte.
Aceasta este ANDREEA RUS.
S-a născut cu sensibilitatea şi harul
desenului, mai apoi al penelului. A făcut mai întâi studii superioare de
chimie-fizică, lucrând în domeniul « ştiinţelor exacte »/ de unde posibil,
i-a rămas rigoarea atât în echilibrul interior al fiecărei lucrări - desen şi
culoare - cât şi în precisa încadrare a tablourilor în coordonatele “seriilor”
prestabilite/. Dupa ani buni s-a reîntors la arta mult iubită şi a terminat
cursurile UAD/ Universitatea de Artă şi Design/ din Cluj-Napoca, continuate cu
un master al Facultăţii de Arte Plastice şi încheiate cu doctoratul în arte
vizuale al aceleeaşi instituţii de învăţământ superior din Cluj-Napoca, în
2011. Pictează şi expune de şapte ani. Este membră a UAP Cluj din 2007. A participat la
foarte multe expoziţii de grup şi a vernisat 14 expoziţii personale în ţară şi
străinătate.
Cele mai importante « serii » sau capitole
tematice, cronologic, sunt : Interferenţe/2007/, Deschideri/2008-2009/ şi Prezenţe/2010/.
« Interferenţe » reprezintă stadiul cel mai dificil, al incipienţei, cel
al căutărilor, lucrările reiterând anevoiosul parcurs al autodefinirii. Tuşe
amalgamate, bicromie antinomică, cenusiu închis , bleumarin – gri-uri, albastru,
inducând senzaţia de rece sau
cald ; desen vag, volume
abia schiţate. Sunt expresia tribulaţiilor prin care a trecut artista în
stabilirea propriei deveniri creatoare. Următoarele doua serii: « Deschideri »
şi « Prezenţe » sunt altceva. Progresul e evident / chiar şi autoarea
o recunoaşte prin cronologia respectată până şi în panotare/. Avem acum de a
face cu un artist adevărat, deplin stăpân pe mijloacele sale de expresie şi preocupat de gravitatea mesajului ce îl
comunică prin operele expuse. Punctul de reper îl găsim în crezul lui Joan Miró :
"Un tablou ar trebui să fie fertil. Din el ar trebui să se nască
lumea..." Referitor la ultimele
doua capitole, ANDREEA RUS se confesează :«Deschideri este seria inspirată de dramele închisorilor comuniste. Individul, uzat fizic şi psihic, reuşeşte într-un final să devină un supravieţuitor, creându-şi o lume interioară puternică şi pură. Celui fără vină i se acordă astfel şansa unei eliberări spirituale » ; « Prezenţe se doreste a fi un răspuns la accidentul care a produs incendierea turnului bisericii/ evanghelice din Bistriţa în 2008/ ce reprezenta un loc istoric şi cultural important. O astfel de întâmplare nefericită, te obligă să treci în fiecare zi, pe lângă o altă stare a lucrurilor(...) Persoane din umbră, aflate în aşteptare, caută drumul spre lumină. Întreaga atmosferă devine angoasantă în măsura în care scânteia impulsului spre ieşire este dată de o palmă a destinului. Salvarea propriei persoane poate fi privită în paralel cu salvarea a ceea ce era un reper în spaţiul cetăţii locuite. Scopul seriei este de a prezenta traumele existenţiale ca pe posibile căi ale speranţei, ca şanse şi elemente în construcţia unei Lumi mai bune, a cărei principală caracteristică ar fi Lumina ».
Intr-o izbutită lucrare de bacalaureat am citit urmatoarea
explicaţie a crizei mondiale: « Noi, oamenii suntem fiinţe plămădite din
iubire pentru a fi iubite. Aurul, diamantele, maşinile, iahturile, vilele etc.
nu sunt decât obiecte, făurite pentru a fi folosite. Dacă azi e atâta haos şi
puroi pe mapamond este fiindcă obiectele sunt iubite în timp ce fiinţele sunt
folosite de alte fiinţe care nu se mai pot numi oameni ». Cât adevăr
amar !
Mi-am amintit de afirmaţia absolventei întrucât aceasta ar fi cea
mai bună decodare de substrat a mesajului transmis de pictura ANDREEI RUS. Trăim în marasmul creat de noi, în
izolare şi claustrare, în lipsuri, cu frica zilei de mâine pentru că am acceptat,
din naivitate, ignoranţă şi prostie să ne fie furată iubirea, uitând că de fapt
aceasta este adevăratul nostru CNP. Redobândirea ei înseamnă Golgota noastră,
cale a durerii ce o vom parcurge privind mereu înspre Cer - nutrind speranţa că
« acolo Sus Cineva ne mai iubeşte ».
Consider aşadar că cea de-a
XIV-a expoziţie personală a ANDREEI RUS este
o reuşită plastică notabilă şi totodată o dovadă a faptului că artistul adevărat
este întotdeauna profund implicat în încercarea de « reformulare » a
destinului contemporaneităţii, în primenirea şi însănătoşirea orizontului său
de aşteptare.
Mircea I.Bătrânu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu