24-30 noiembrie,
adică ultima săptămână autumnală la Bistriţa. Ce frumoasă încheiere! 7 zile pline de
spectacole de valoare, de întâlniri cu oameni de cultură, de vernisaje, de
convorbiri deschise, cu replici colocviale. Iată ce ne-a oferit Centrul cultural municipal
« George Coşbuc » prin Festivalul
naţional de teatru profesionist « Liviu Rebreanu » - ediţia a VII-a.
Am sa fac
abstracţie de cronologie şi de detalierea minuţioasă a fiecărui eveniment. A făcut-o
foarte bine şi la timp presa tipărită. E mai interesant şi mai justificat dacă
se inversează unghiul de perspectivă. De aceea cred că ordinea corectă ar fi
următoarea :
Publicul
Numeros şi
avizat. Decent, curat, îngrijit îmbrăcat. Bucuros de reîntâlnirea cu universul
de dincolo de luminile rampei. Momentele de dinaintea spectacolului. Lume multă
în foaier, zgomot, discuţii de grup şi totuşi, de nicăieri, nicio stridenţă. Se
vizionează caricaturile şi lucrările lui Costel Pătrăşcanu, sau Nicu Petrache, Sorin
Postolache sau Lucian Dobârtă, machetele de afişe. De calitate ! Nimănui nu-i auzi, în mod special, glasul.
Dupa ridicarea cortinei în sală se lasă liniştea.
Una adevărată.
Vorbeşte
de o atitudine curioasă şi interesată de felia de viaţă ce începe să prindă
contur pe scenă. Nimeni nu mănâncă nimic. Nici sâmburi, nici cocoloşi, nici
chipsuri sau dropsuri.
Nu foşneşte
niciun ambalaj. Nu se vorbeşte la telefon. De ce ? Din respect pentru
artişti şi din dorinţa sinceră de participare efectivă şi afectivă la actul
artistic aflat în derulare. Comuniunea în gând şi suflet este pe aceeaşi
lungime de undă în toată sala. Dus-întors, de la actori la spectatori,
orizontul de aşteptare nu este înşelat. Toţi cei prezenţi sunt conştienţi că se
află în templul Thaliei şi se comportă ca atare. De la 15 la peste 70 de ani ! Nu e vorba de
elitism fiindcă prietenul meu din dreapta, venit cu soţia, e şofer de o viaţă,
un taximetrist celebru în oraş, iar în stânga mea este un pomicultor din
Dumitra, şi-a adus toată familia la teatru.
Educaţia dăltuită în timp, cu
trudă, din generaţie în generaţie, de Bătrâna Doamnă a culturii bistriţene
- Kulturhaus
- Casa
noastră de cultură, obişnuită de peste 100 de ani s-o găzduiască pe
Thalia, îşi arată roadele. Aceasta este explicaţia. Păcat. De două ori. Ce bine
ar fi dacă actul de educaţie ar trece mai repede şi în celelalte săli şi la
alte genuri de spectacole sau manifestări culturale. Toţi am avea numai de câştigat. Numărul mare de
spectatori, din aceste zile închinate Thaliei, mă duce cu gândul la o altă temă
« nerezolvată ». Oare aşa să rămână ? Păcat că nu avem un Teatru
al Bistriţei. Sunt mulţi concitadini, o spun cu mândrie, cunoscători şi
chiar pasionaţi ai genului. Municipiul nostru merită mai mult decât întâlnirile
episodice cu profesioniştii scenei. Nu credeţi ?
Artiştii şi Invitaţii
De la Liviu Manoliu /Iaşi/,
la Adrian Găzdaru /Bacău/,
Daniel Rădulescu/Târgu Mureş/ şi Daniela Vlădescu/Constanţa/, toţi au vorbit cu
respect şi emoţie despre publicul bistriţean. Ştiau sau au aflat că se vor
prezenta în faţa unor cunoscători şi iubitori ai teatrului. Nu s-a putut vorbi
de « vedete » sau de vreun « cap de afiş » ci doar de ACTORI, devotaţi trup şi suflet Thaliei
- de la tânăra şi talentata Anamaria Leuca la consacraţii: Narcisa Pintea, Florina
Găzdaru, Doina Iacob, Mihaela Arsenescu Werner şi Daniel Rădulescu, Viorel
Baltag ş.a. De un renume aparte se bucură fireşte doamna teatrului românesc, Melania Ursu. Prezenţa-i charismatică
nu numai că nu a estompat jocul celorlalţi actori ci i-a determinat parcă să se
autodepăşească. A respectat regula lui Dorel Vişan : nu a fost
« vedetă » ci un « actor » în adevăratul sens al cuvântului.
Am cunoscut-o pe celebra soprană Daniela
Vlădescu într-o cu totul altă ipostază : cea de manager al Teatrului
de Operă şi Balet „ Oleg Danovski” din Constanţa.
Era extrem de preocupată şi
agitată înainte de începerea spectacolului, « Răpirea din Serai », ca « totul să iasă bine ». « Nu-i
pot dezamăgi pe bistriţeni, ştiu cât sunt de pretenţioşi» - a ţinut să
precizeze . Dacă ai
parte de profesionalism şi dăruire nu ai nevoie de vedete.
O menţiune aparte
merită cei doi artişti, Liviu Manoliu
şi Adrian Găzdaru, pentru maniera
regizorală sui generis în care au montat
textele lui Aldo Nicolaj - Fluturi,fluturi...
- şi Stratis Karras - Paznicii de noapte. Au ştiut să pună în
valoare actorii lăsându-le libertatea dezvoltării propriei expresii non-verbale.
În plus, momentele de dincolo de text, mă refer la mimică, la limbajul
corpului, la exclamaţii, prin sublinieri repetate, bine dozate, au arătat cât
de actuale sunt temele prezentate de cele două piese de teatru.
La capitolul
invitaţi, alţii decât cei din lumea teatrului profesionist, trebuie să-i menţionez
pe scriitorii : Ioan Radu Văcărescu, Silviu Guga, Nicolae Băciuţ, Aurel
Pop, Daniel Prigoană şi Cornel Udrea -
unul dintre cei mai prestigioşi umorişti contemporani şi autor al multor piese
renumite de teatru radiofonic. Rolul acestora, ca şi al caricaturiştilor,
prezentaţi mai sus, a fost acela de a potenţa anvergura festivalului. Alături
de scriitorii şi artiştii bistriţeni au contribuit la lansările de carte ale
mai multor edituri din Cluj-Napoca, Mureş, Satu Mare, Bistriţa şi Bucureşti, la
prezentarea ultimului număr al revistei « Conexiuni » şi
la vernisajul expoziţiilor din foaierul centrului cultural. De asemenea,
tot lor le-a revenit sarcina de a juriza lucrările literare ale celor 80 de
scriitori înscrişi în concursul de literatură
al celei de-a VII-a ediţii a Festivalului naţional de teatru profesionist
« Liviu Rebreanu » din Bistriţa.
O premieră.
E bine de precizat că,
pe lângă cei din Romania, au fost şi concurenţi din Spania, Italia, Grecia şi
Republica Moldova. De altfel, cu excepţia premiilor pentru secţiunea de teatru
scurt şi unul de poezie, adjudecate de autori din Vaslui şi Bucureşti,
celelalte 2 premii - poezie şi proză scurtă - au fost câştigate de scriitori
români din Spania şi Republica Moldova.
Imperfecţiuni
Au fost, dar nu
semnificative. Un festival de o asemenea anvergură/ peste 300 de invitaţi şi în
jur de 3000 de spectatori !/ merita o publicitate mai acătării. S-au pus
prea puţine afişe generale. Nu mai vorbesc de cele ale teatrelor invitate. Nu
am vazut niciunul în oraş. Nu s-au găsit decât sporadic pliante sau caiete-program
ale spectacolelor. Cred că sonorizarea pe fundal, în special din stânga, mai
poate fi îmbunătăţită cu un microfon ambiental, altfel rostirea în şoaptă se
pierde parţial.
*
*
*
« A fost o ediţie frumoasă cu spectacole
de bună calitate artistică, cu piese de teatru de mare diversitate şi actualitate,
din repertoriul clasic şi contemporan, cu foarte multe evenimente adiacente,
importante în plan literar şi artistic » - după cum opina chiar gazda
« întâmplării », DOREL COSMA
- « regizorul » principal şi al acestui festival, în calitatea sa de director
al Centrului cultural municipal « George Cosbuc » din Bistriţa. Un om, o viaţă închinată culturii. Coordonează
cu succes un colectiv impresionant de referenţi şi de mulţi, foarte mulţi colaboratori.
Sincere felicitări lui şi întregului colectiv.
În concluzie, se
poate aşadar aprecia că Festivalul naţional de teatru profesionist « Liviu
Rebreanu » de la Bistriţa ,
aflat la a VII-a ediţie, a fost o
manifestare reusită şi, dupa cum se vede, necesară. Merită cu prisosinţă AAA+ / vezi şi fotografiile realizate de Gabriel Mihăese /.
Gong final peste Autumnalia
2011.
Închei acest hronic cu o dublă satisfacţie: dincolo de imperfecţiunile
tehnice semnalate, a fost o toamnă bogată în evenimente culturale izbutite care
a luat pur şi simplu peste picior mult trambiţata criză. Aşa se explică de
ce la toată lumea a dat senzaţia că a fost mult mai prolifică şi mai
substanţială decât în anii precedenţi. De asemenea, trebuie reţinut că bistriţenii
- desigur fiecare în funcţie de genul ales -
ştiu să participe şi să se bucure de un spectacol bine făcut.
Un
« minus » mai înregistrează unii spectatori doar...la capitolul « civilizaţie »...
Ce să-i faci, nici vinul bun nu “fierbe”
într-o săptămână şi nici educaţia nu se rezolvă într-o singură toamnă !
În rest, jos pălăria !
Mircea I.Bătrânu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu