Absolut necesar, pentru a
contrabalansa corul denigratorilor ce nici în aceste zile triste de doliu, nu a
a încetat !
* * *
Tânărul și talentatul istoric Tudor Vișan-Miu, din dragoste curată
față de personalitatea MS Regele Mihai I, cercetând arhivele și naționale și
regale, multe documente private și având nenumărate discuții cu martorii
oculari, încă în viață, a reușit să reconstituie, cu claritate și
competență, perioada de studii liceale a
ASR Mihai I, pe atunci Mare Voievod de Alba Iulia. Cartea se intitulează La școală cu Regele Mihai – Povestea Clasei
Palatine, și este tipărită de Editura Corint, în București.
Vreau să redau integral motivația
lui Tudor Vișan-Miu, din prefață pentru că merită. „Ne întrebăm adeseori ce îi distinge pe regi și pe regine, pe
aristocrați și pe boieri, ce îi face să fie diferiți și să poată reprezenta
modele demne de imitat. Dincolo de zestrea genetică și de poziția socială, ceea
ce impresionează la reprezentanții vechilor elite este educația (subl.ns.). Atenția față de felul în care se formează omul
în primii ani ai vieții este semn al civilizației, al rolului conducător și al
sentimentului datoriei față de ceilalți, dar și față de sine, sedimentate vreme
de generații. Educația nu însemna, pentru reprezentanții nobilimii, doar
acumulare de informații, ci și fasonarea unui caracter. Nu erudiția era unica
țintă. Se căutau și dezvoltarea calităților morale prin educație religioasă, a
simțului estetic prin contactul cu frumosul, interiorizarea manierelor
elegante, perfecta mânuire a conversației de salon, dezvoltarea fizică prin
practicarea sporturilor, obișnuirea cu rolul de protector și de model. Chiar și
atunci când aluatul învățăcelului nu era cel mai fericit și când caracterul
adultului se dovedea a fi îndoielnic, în general tot rămânea ceva : o
oarecare eleganță, o grație a viețuirii chiar și în cele mai ingrate
împrejurări, puterea de a răbda și rămâne vertical”.
Regele Carol al II-lea și-a făcut
toată școala singur, la palat. E drept, cu profesori eminenți, dar singur. Când
s-a ajuns la educația fiului său, Mihai, nu a mai lăsat ca lucrurile să
evolueze tot așa. I-a constituit, pe perioada studiilor liceale o clasă aparte,
la palat, de unde și numele de Clasa Palatină, dar nu oricum. Colectivul era
format, firește din copii inteligenți, de bună condiție, de naționalitate română,
maghiară, germană, din Muntenia, Basarabia, Bucovina, Transilvania, Banat, români,
un sas și un ungur, din familii de ofițeri, funcționari, avocați, comercianți,
țărani, industriași, miniștri, intelectuali de marcă, director de editură și
scriitorul Duiliu Zamfirescu, chiar și factori poștali și un mecanic de
locomotivă. Clasa era heterogenă, un colectiv de 15 elevi, inclusiv Principele
Mihai(nu 20, 30...). „O celulă” a
societății românești, chiar dacă nu completă, suficient de edificatoare. I-a
permis o cunoaștere și o socializare corectă Prințului Moștenitor cu toți
reprezentanții structurilor demografice și ocupaționale ale țării. Dintre
profesori trebuie să-i amintim pe Nicolae Iorga, Părintele acad. Nicolae
Popescu – religie, Ion Conea, Christian Musceleanu, Enache Ionescu, Florica
Musicescu ș.a.
Volumul realizat de Tudor
Vișan-Miu este foarte complex, are tentația exhaustivului, raportat la
structura și activitatea clasei. Rămâne un excelent document-suport, perfect
valabil pentru ceea ce și azi, ar însemna un învățământ aplicat, în adevăratul
sens al cuvântului. Interesante și incitante sunt, în mod deosebit,
capitolele : „Cum a apărut ideea
Clasei Palatine”, „Profesorii școlii
de la Palatul Regal”, „Un trimestru
la Sinaia, două trimestre la București”, „Lecțiile de sinteză”(nu acumularea seacă de informații, volumul
acestora, ci aplicabilitatea și interpretarea argumentată a elevului este
chintesența actului instructiv-educativ !), „Cercetășia : Gata oricând !”(ideea de voluntariat și
datorie patriotică) și „Examenul de
Bacalaureat de la Palatul Regal” (un examen adevărat de maturitate !).
Suntem așadar în fața unei cărți
scrisă de Tudor Vișan-Miu, „ un remarcabil tânăr de 20 de ani”, despre
„copilăria și mai ales tinerețea marelui și bunului nostru Rege Mihai” pe care,
din nefericire, îl vom conduce și noi azi, măcar imaginar, pe ultimul său drum.
Lascăr Zamfirescu, nepotul
marelui scriitor Duiliu Zamfirescu, singurul încă în viață dintre elevii
Palatini – l-am văzut aseară la Tv, în scaunul cu rotile, la Palatul Regal,
luându-și adio de la MS Regele Mihai I – spunea : „ I-am fost Măriei Sale coleg și prieten. Regele Mihai a primit în liceu
o educație foarte bună(...)a ajuns să cunoască România mai bine decât oricine.
Dacă îl cunoști cu bunele și relele lui, constați cum calitățile sale sunt mai
numeroase decât defectele. Noblesse
oblige !”
Bunul Dumnezeu să-l odihnească în
pacea celestă pe Regele nostru MIHAI I, iar făptura lui, grație acestor cărți,
ca cea de față, să ne rămână veșnic vie în memorie. Să ne mobilizeze întru
revenirea la adevărata credință și morală creștină. E timpul !
Mircea Seleușan-Bătrânu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu